خانه > فرهنگی, شخصی > ارتباطات مجازی

ارتباطات مجازی

امروز داشتم فکر می کردم با خیلی از افرادی که از طریق وبلاگم باهاشون ارتباط دارم احساس صمیمت و نزدیکی می کنم . بعد ناگهان این سوال برام پیش اومد منظور از صمیمت چیه؟ در دنیای واقعی به جهت برخوردهای اجتماعی نوعی ارتباط بین آدمها شکل می گیره که خود نزدیکی رو به دنبال داره . اما اینجا فقط فکرها هستند که باهم ارتباط دارند . تازه شاید فکر ها هم نباشد در واقع فقط جملات هستند . حالا این جمله ها می تونه خیلی هاش هم از روی بی حوصلگی و فقط صرفا از روی ادب باشه  اما موقع خوندن باعث میشه آدم خوشحال یا ناراحت بشه . سنم که پایین تر بود حدودا 20و21 ساله که بودم دوستهای چتی زیادی داشتم که با خیلی از اونها هم همین نوع رابطه فکری و احساسی رو داشتم . کسانیکه هیچ وقت حتی به دیدنشون هم فکر نمی کردم اما برام اونقدر ارزش داشتند که اگر برای مسئله ای ازم کمک فکری می خواستند مدتها وقت می گذاشتم از دیگران می پرسیدم و …. اونها هم متقابلا خیلی جاها بهم کمک کردند. الان هم اگر به وبلاگ دوستی میرم و می بینم ناراحت نوشته فکرم مشغول میشه و دوست دارم بدونم می تونم کمکی بکنم یا نه . و هروقت هم شادی اساسی هم می بینم غیر از خودم برای اون آدم هم که در واقع اصلا نمی دونم کیه خوشحال میشه .اما واقعا نمی دونم این نوع احساس نزدیکی اصلا منطقی هست یا نه . در واقع تو این محیط ما از دیگرانی که باهاشون ارتباط داریم یک شخصیت برای خودمون می سازیم که ممکنه کلی با شخصیت واقعی اون فرد متفاوت باشه . بعد با اون شخصیت خیالی ارتباط برقرار می کنیم . خب تا اینجای کار ایرادی نداره . هرکدوم از ما یک دوست فرضی داریم که تا حدودی اونجوری که دوست داریم شکلش دادیم . در واقع نگران بازخوردهای رفتاریش نیستیم چون ارتباط اینقدر محدوده که معمولا درگیری  و اختلاف فکر آنچنانی پیش نمیاد  و کل رابطه زاییده خیال افراد است ( بنا به قوه تخیلشون). اما راستش بیشترین چیزی که نگرانم می کنه اینه که روزی بطور کلی این ارتباطات مجازی جایگزین ارتباط واقعی بشه .  فکر میکنم این موضوع می تونه به منزوی شدن منجر بشه و اینکه انتظاراتمون از آدمها اطرافمون بالاتر بره. خیلی حرف زدم شرمنده


بالاترین
دسته‌ها:فرهنگی, شخصی برچسب‌ها:
  1. tazevared
    ژوئن 15, 2008 در 4:07 ب.ظ.

    من يه نظر دارم.
    آدما وقتي كه به صورت مجازي ارتباط دارن كساي ديگه‌اي مي‌شن. اين دقيقا اختلاف درون و برون اشخاصه. شايد كسي باشه كه خيلي از نظر ظاهري زمخت و عصباني باشه و گوشه‌گير. اما تو وبلاگ پر حرف و پر شر و شور و خوش و خوشحال يا برعكس. يه آدم ظاهر الصلاح تو چت يه قالتاق به تمام معني مي‌شه.
    اينجا يه نكته‌اي هست كه من بهش فكر كردم. آيا اين شخصيتي كه تو وب از افراد مي‌بينيم رو باور كنيم يا بهشون شك كنيم؟
    من مي‌گم كسي رو كه تو اينجوري مي‌شناسي دقيقا همينيه كه داره رفتار مي‌كنه! بحث دروغگو بودن يا صادق بودنشون نيست ها! چون در دنياي فيزيكي هم همين بحث هست. بحث اختلافشون با زندگي روزمره‌شونه.
    عقيده من اينه كه آدما در واقع دوتان! يكي اوني كه روزمره نشون مي‌دن و يكي اين كه از ذهنشون سرازير كي‌بورد مي‌كنن!

    اگه رفتي دوستاي وبلاگيتو ديدي تعجب نكن كه چرا اصلا نمي‌شناسيشون! چون واقعا هر كسي دوتاست! دوتايي كه مي‌شه 180 درجه با هم اختلاف شخصيتي داشته باشن.

    خوشت اومد؟ آب اومد از روغن چربتر 🙂

  2. ژوئن 15, 2008 در 5:08 ب.ظ.

    به نظر من ارتباطات مجازی هیچ‌وقت جایگزین ارتباطات واقعی نمی‌شه. البته شاید روز به روز نقشش پررنگ‌تر بشه.
    فرهنگ ارتباطات مجازی مثل هر فن‌آوری جدید دیگه‌ای که توی تاریخ اومده، با تاخیر میون مردم جا میفته. مردمان دو یا سه نسل آینده خیلی راحت‌تر از «ما» می‌تونن مفهوم ارتباطات مجازی رو حس کنن و باهاش کنار بیان.

  3. ژوئن 16, 2008 در 6:14 ق.ظ.

    منم همین ترس رو پیدا کردم گوشه دلم!

  4. ژوئن 16, 2008 در 7:47 ق.ظ.

    موافقم

  5. Medad
    ژوئن 16, 2008 در 2:26 ب.ظ.

    ..دنیای که بزرگتر میشه وادمها تو دنیای واقعی به دلایل مختلف نمی تونند به یک رابطه سالم دست پیدا کنند شروه می کنند درونگرایی…مخصوصا وبلاگ نویس ها که ادمهای درونگرا هستنند .. و متعلق به سزمین مجازی …

  6. اوت 18, 2008 در 9:56 ب.ظ.

    عارضم به حضورتون كه…من برخلاف جناب بامدادي فكر مي‌كنم دنياي مجازي حتي اگر شخص نخواد هم مي‌تونه جا رو براي دنياي واقعي او تنگ كنه، حداقل از نظر زماني.
    اما من دارم كم‌كم به يك چيز ديگه هم فكر مي‌كنم و اون اين كه كدوم دنيا واقعي و كدوم يكي براي ما مجازيه؟

    آيا معيار واقعيت و مجاز رو صرفاً جسمانيت و ملموس بودن مي‌دونيم. در بقيهء موارد هم همينطور؟

    بحث جالبي ميشه.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

