خانه > اجتماع > اسید را باید با چه جواب داد؟

اسید را باید با چه جواب داد؟

نوامبر 30, 2008 بیان دیدگاه Go to comments

اولین بار که خبر اسید پاشی و مجازات کننده اش را شنیدم ،همزمان هم حس تنفر و انتقام نسبت به فرد خاطی کردم، هم حس ترس از مجازات عجیب و غریب چکاندن اسید در چشم . هنوز هم هر دو حس را باهم دارم . شاید حس تنفرم کمی قوی تر باشد ، این اتفاق و یا اتفاق های مشابه مثل دزدی ، تجاوز و .. در ایران (شاید هم جهان) بیشتر برای دختران رخ می دهد ، پس باید دختر باشید و در این مملکت زندگی کنید تا علاوه بر حس انساندوستانه  ای که نسبت به آن دختر دارید ،  ترس اینکه ممکن بود این اتفاق برای شما هم بیفتد را حس کنید ، این ترس وقتی با دلسوزی همراه شود  بدترین مجازات را برای خاطی می خواهد مخصوصا اگر بیاد بیاورد که این مردم ( که خودم هم جزئی از آنها هستم) جز به راه زور سر به راه نمی شوند . باور کنید هرجا آزادیم اکثرا گریزی به راه کج می زنیم .

اما هنوز هم با اینکه این حس قوی تره دلم راضی به کوری آنهم اینقدر زجرآور نمی شود . من روانشانس نیستم نمی دانم چطور اینچنین آدم!!ی را می توان به جزا رساند ، اما ریختن قطره قطره اسید در چشم هم واقعا وحشتناک است.با تمام وجود می خواهم به اشد مجازات برسد اما درکنارش برایم مهم است که دیگر انجام نشود ، پس این سوال باقی می ماند  که خشونت مطلق شاید به در خفا انجام دادن جرم بیانجامد اما به حذف آن نیز می انجامد؟

بین این دو حس و فکر هنوز هم سرگردانم.


دوستان دیگری که در این باره نوشته اند :

کمانگیر – چشم در برابر چشم روش آدمیزاد نیست

بامدادی – چشم در برابر چشم به کجا ختم می شود ؟

رونوشت – چشم نه اسید !

امین ثابتی – اسید پاشی نفرت انگیز است ، اما….

ساحت – ناگزیری از خشونت

از مرگ – درمان دردهای جامعه علامتی نیست

Advertisements
دسته‌ها:اجتماع برچسب‌ها: ,
  1. نوامبر 30, 2008 در 2:07 ب.ظ.

    دغدغه‌ی همه‌ی ماست و سئوال مهمی هم هست. من شخصا فکر می‌کنم برای اولا: این جرم هولناک مجازات سنگینی داشته باشد و دوما ترویج خشونت آن‌هم به صورت سیستماتیک و قانونی از سوی مرجع قدرت نباشد مجازاتی بسیار سنگین ولی غیرخشن برای مجرم در نظر گرفته شود. مثلا حبس با اعمال شاقه با مدت زمان مناسب.

    این کار خشن نیست، ولی مجازات سنگینی است.

  2. دسامبر 1, 2008 در 12:00 ق.ظ.

    هرکاری که بکنیم نمی‌توانیم حس آن دختر بیچاره را داشته باشیم. بعید می دانم خود او هم راضی به چنین مجازاتی باشد.آخر که چی؟ کورکردن اسیدپاش برایش چشم می شود؟ولی خب واقعا باید کاری کرد که ریشه این کارها خشک بشه.

  3. دسامبر 1, 2008 در 12:34 ق.ظ.

    اونکه اسید رو پاشیده اگر می‌دونسته که قراره چه بلایی سر هدف خودش بیاره حقشه. نظر من اینه. تازه تمام صورتش قراره خراب بشه یا نه؟

  4. دسامبر 1, 2008 در 3:59 ق.ظ.

    قصاص یعنی قانون جنگل…همین

  5. دسامبر 1, 2008 در 7:30 ق.ظ.

    من هم با مجازات ِ برابر مخالف هستم…

  6. دسامبر 1, 2008 در 8:56 ق.ظ.

    «قصاص یعنی قانون جنگل…همین»

    به نظر شما اسید پاشیدن به صورت یک انسان عملی حیوانی نیست؟
    اگر یک حیوان وارد کحیط انسانی شود با او انسانی برخورد می‌کنید؟

    ممکن است بگویید او انسان است حتی اگر عملش انسانی باشد، خب بعد از قصاص فرصت دارد انسانی زندگی کند.

    حکمت قصاص این است که قابل تغییر است به شرطی که قربانی بخواهد. اینجوری ما دور گود نشین‌ها در حالی که دختری تقریبا آینده خودش رو از دست داده به جنگل و … فکر نمی‌کنیم.

  7. دسامبر 1, 2008 در 7:49 ب.ظ.

    اجرای عدالت سخته،ولی باید به فکر اون کسی هم بود که قربانی این جنایت شده!

  8. دسامبر 1, 2008 در 10:48 ب.ظ.

    من میگم حبس ابد.

  9. دسامبر 1, 2008 در 11:16 ب.ظ.

    بقره ﴿ 178 ﴾:
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَيْکُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَي الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنْثَي‏ بِالْأُنْثَي‏ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْ‏ءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذلِکَ تَخْفِيفٌ مِن رَبِّکُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَي‏ بَعْدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ
    بقره ﴿ 179 ﴾:
    وَلَکُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُوْلِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

    اى کسانى که ایمان آورده اید،
    در باره کشتگان،
    بر شما قصاص مقرر شده:
    آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن.
    و هر کس که از جانب برادر [دینى] اش [یعنى ولى مقتول]،
    چیزى [از حق قصاص] به او گذشت شود،
    [باید از گذشت ولى مقتول] به طور پسندیده پیروى کند،
    و با [رعایت] احسان، [خونبها را] به او بپردازد.
    این [حکم] تخفیف و رحمتى از پروردگار شماست،
    پس هر کس، بعد از آن از اندازه درگذرد، وى را عذابى دردناک است.
    و اى خردمندان،
    شما را در قصاص زندگانى است،
    باشد که به تقوا گرایید.

    ظاهراً باید یه تجدید نظری بکنیم نه؟

  10. ما
    دسامبر 2, 2008 در 5:51 ب.ظ.

    به نظر من در اينگونه موارد بايد به پروردگار درون مراجعه نمود! حيف كه كامل نيست!؟
    اما من به اين نتيجه رسيدم كه … به اين نتيجه رسيدم كه … به اين نتيجه رسيدم كه قصاص در موارد عمدي و عينن همانند همان جرم شايد بهترين مجازات باشه، چون اگه خودتون رو جاي اون دختر بدبخت بگذاريد و اگه واقعن اون هم نابينا شده باشه،‌ مي‌بينيد كه بايد تا آخر عمر با اين درد دست و پنجه كنه … حالا چگونه مي‌شه اين موضوع رو به يك نادان تحميل كرد؟
    من فكر كنم قصاص برابر شايد بهترين راه باشه 😦

  11. آزادو
    دسامبر 2, 2008 در 10:36 ب.ظ.

    خیلی اظهار نظر سخته. ولی می دونم این راهش نیست. یاد این جمله می افتم که: اگه ببری انسان را بدرد آنرا جنایت و توحش می خوانند. اگر انسانی ببری را بدرد آنرا ورزش و جوانمردی. فاصله بین عدالت و جنایت هم بیش از این نیست. – فکر کنم مال تولستوی بود-

  12. DESERTER
    دسامبر 3, 2008 در 6:49 ب.ظ.

    جواب کامنتت رو همونجا دادم.

  13. دسامبر 5, 2008 در 8:00 ق.ظ.

    کلا با قصاص موافق نیستم
    انسان ممکن الخطاست
    اما درس عبرت دیگران شدن هم مبحثیست که کسی منکرش نیست.
    و حقیقت کور شدن نفر دیگر رو هم نمیشه کتمان کرد.

    نمیدونم آدم وقتی خوب فکر میکنه عصبی میشه …
    یکی کور شده
    یکی کور کرده
    یکی از هم پاشیده
    یکی ازهم خواهد پاشید
    …….

    فقط میتونم بگم کاش در قانون اشد مجازات این شکلی نبود

  14. دسامبر 7, 2008 در 6:37 ب.ظ.

    قبل از هر چیز من اعلام برائت بکنم از متعصب بودن بر اسلام، و اما بعد:
    به این قسمت قضیه هم توجه کنید که حکم قصاص در اسلام با توجه به درخواست کسی است که جرم بر او واقع شده و نه به درخواست و نظر قاضی و دادگاه. تا حالا خیلی از این جرم (اسیدپاشی) در ایران اتفاق افتاده و کمتر هم شده که کسی این قدر روی قصاص پافشاری کنه و البته من همیشه پیش خودم فکر می‌کردم که چرا اینها که این بلا سرشون میاد از حق خودشون می‌گذرند. حالا این یکی بعد از نود و بوقی اومده و می‌گه الا و للا من قصاص می‌خوام و بعد از 4 سال سر دووندن تو دادگاه‌ها حالا تازه دادگاه قبول کرده که تازه فقط کورش کنه و نه به مفهوم واقعی قصاص کاملاً روی صورتش به همون صورت اسید بپاشه. گذشته از اینکه اگه عین اون عمل هم برای این پسره اتفاق بیفته باز هم نتایج این مسئله برای یک پسر کجا و برای یک دختر کجا.
    به نظر من اسلام این تیکه‌ش رو خوب اومده که تصمیم به قصاص رو واگذار کرده به خودِ مجروح. چون هیچ کس نمی‌تونه خودش رو بذار به جای اون دختر بدبخت می‌تونه؟ بنابرای نمی‌تونیم هم به جای امثال اون تصمیم بگیریم. فقط کافیه فکر کنید یه روز شما رو زیر پل سیدخندان صدا بزنند و وقتی برمی‌گردید که بگید بفرمایید صورت‌تون آتیش بگیره و دنیاتون عین تلویزیون برای همیشه خاموش بشه.

  1. نوامبر 30, 2008 در 2:16 ب.ظ.
  2. نوامبر 30, 2008 در 4:25 ب.ظ.
  3. دسامبر 1, 2008 در 3:19 ب.ظ.
  4. دسامبر 1, 2008 در 5:30 ب.ظ.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: