خانه > سلامت > جلوگيري از آسيب هاي ناشي از كار طولاني مدت با كامپيوتر

جلوگيري از آسيب هاي ناشي از كار طولاني مدت با كامپيوتر

دسامبر 17, 2009 بیان دیدگاه Go to comments

اين روزها تقريبا زندگي بنوعي وابسته به كامپيوتر شده است و به سبب امكاناتي كه اين دستگاه و نرم افزار هاي نصب شده بر روي آن در اختيار كاربران قرار مي دهند ، استفاده از آن  جزئي لاينفك از زندگي اكثر شهروندان شده است، و روز بروز هم به مدت ميانگين استفاده از آن در هر روز اضافه مي شود. اما بر اثر نشستن طولاني مدت پشت كامپيوتر و كار با آن، ماهيچه ها و سيستم عصبي بدن دچار آسيب هايي مي شوند كه در دسته Repetitive Strain Injury يا يطور خلاصه RSI قرار مي گيرند. براي كم كردن يا جلوگيري از اين آسيب ها چند شركت نرم افزاري به فكر توليد نرم افزارهايي ساده افتاده اند كه در پس از نصب هر از چند گاهي پيغام هاي كوچكي را روي مانيتور به نمايش مي گذارند كه حاوي نكات كوچكي براي استراحت دادن به بدن انسان حين استفاده از كامپيوتر است. برخي از اين نرم افزار هاي عبارتند از

1- Workrave اين نرم افزار هم بر روي ويندوز كار مي كند و هم لينوكس و مي توانيد آن را از سايت رسمي Workrave دريافت كنيد

2-  نرم افزار Xwrits كه براي سيستم عامل هاي يونيكس و لينوكس طراحي شده است توضيحات بيشتر را مي توانيد در http://www.lcdf.org/xwrits/ بخوانيد

3- AntiRSI كه براي سيستم عامل مكينتاش طراحي شده است و بازهم براي گرفتن آن مي توانيد به سايت رسمي AntiRSI مراجعه كنيد

4- فكر مي كنم نارسيس هم يك نرم افزار كوچك براي اين تمرينها توليد كرده است كه مي توان در آن بازه زماني تكرار را مشخص كرد و بعد در ان بازه هاي زماني تمرينات ساده اي به نمايش در مي آيد كه به تغيير حالت و رفع خستگي بدن كمك مي كند.

اگر دوست داشتيد در اين مورد مي توانيد به منابع زير هم مراجعه كنيد :

نقش طراحي صنعتي ماوس و صفحه كليد در سلامت كاربران

Repetitive Strain Injury

10 Simple RSI Prevention Tips

دسته‌ها:سلامت برچسب‌ها: , , ,
  1. خودم
    دسامبر 17, 2009 در 8:21 ب.ظ.

    خیلی مفید بود. الان من یکی رو نصب می‌کنم. آدمی مثل من که به قول معروف کَنه هست و ول کن کامپیوتر نیست رو باید با نرم‌افزار راهنمایی کرد ‌:)

    • دسامبر 18, 2009 در 9:01 ق.ظ.

      خوشحالم، من خودم يه جورايي معتاد كامپيوتر هستم و حتي زمانهايي كه سركار نيستم هم باز پشت كامپيوترم.

  2. BānØØЎê ĢĦām
    دسامبر 18, 2009 در 1:40 ب.ظ.

    منم يه معتاد بلفطره !!! :دي به كامپيوترم
    وبگردي به جاي ولگردي يكي از بهترين تفريحات ِ من ِ !
    ممنون

  3. دسامبر 19, 2009 در 7:35 ق.ظ.

    همه ظاهرا هم‌دردند. همه معتاد. بسیار عالی بود.

    پاسخ : درسته همه هم دردند 🙂 ممنون

  4. امین
    دسامبر 19, 2009 در 9:52 ق.ظ.

    من قبلا از اینا استفاده میکردم خیلی خوبن اما یه بدی دارن اونم اینکه یه زمانهایی که وسط یه کار مهمی هستی و تمرکز کردی یهو پیامشو نمایش میداد و اعصابمو خورد میکرد :))


    پاسخ : راسشتو بگم منهم معمولا اول صبحا ران می کنم اما بعد اواسط روز دیگه دیزیبل میشه :دی

  5. دسامبر 19, 2009 در 10:45 ب.ظ.

    سلام مریم جان
    خوبی عزیزم؟؟؟ خدا الهی بهت خیر بده که من هرچی دارم ازتو دارم.. اتفاقا برای من این برنامه حیاتیه.. بی نهایت ممنونم ازت. دارم دانلودش می کنم و مطمئن باش هر بار که آلارم بده یه بار برات دعا می کنم. همیشه شاد باشی عزیز دلم… باز هم ممنون.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

