بازی اندر

Ender

یکی دوماه قبل بود که با خواندن مرور جیره کتاب درباره بازی اندر ترغیب شدم این کتاب را بخرم و مثل روال این چندسال اخیرم، کتاب این یکی دو ماه را روی پاتختی خاک خورد تا دیروز ظهر تصمیم گرفتم شروع به خواندنش کنم و اینطوری شد که در بیست و چهار ساعت گذشته‌ بجز زمانی که خواب بودم، هر زمان میشد فقط داشتم این کتاب را می‌خواندم تا امروز ظهر که تمام شد.

بازی اندر یکی از بهترین کتاب‌های علمی تخیلی است که تا بحال خوانده‌ام و با توجه به اینکه کم هم نخوانده‌ام اینقدر اعتماد بنفس دارم که بگویم دراین ژانر جزو بهترین‌هاست. اگر علمی تخیلی خوان باشید و تا به الان این کتاب را نخوانده باشید، یا مثل من از دنیای کتاب فاصله گرفته‌اید یا واقعا این ژانر را ترک گفته‌اید که در هرصورت بازهم بخود حتما زحمت خرید این کتاب را بدهید و مطمئن باشید پشیمان نمی‌شود . کتاب توسط انتشارات قطره چاپ و ترجمه فارسی آن خوشبختانه توسط پیمان اسماعیلیان انجام شده است که سابقه طولانی در ترجمه کتاب‌های علمی تخیلی دارد، بنابراین خیالتان راحت است که با ترجمه خوبی روبرو خواهید بود. تنها نکته‌ای که برای من در ترجمه مبهم بود استفاده از واژه «تقرب» بجای «نزدیک‌شدن» بود.

خطر لو رفتن فضای داستان – قهرمان کوچک درعین حال بزرگ این کتاب اندر است، پسرکی که از شش سالگی شروع به شناختن او می‌کنیم اما اصلا شباهتی به پسربچه‌های شش ساله‌ای که ما می‌شناسیم ندارد و با او که جلو میریم او و دوستانش و حتی بزرگسالان کتاب را دوست خواهیم داشت.پسرکی که باری بزرگ بدوش دارد و مجبور می شود دردفاع از خودش به آدم‌ها و دیگران صدمه بزند اما روح مهربانی دارد که هیچ از او یک قاتل نمی‌سازد، روحی دارد که حتی بیگانگان هم آن را درک می‌کنند. این کتاب من را یاد عناصری در کتاب‌های آسیموف و سی کلارک انداخت که بسیار دوست می‌داشتم البته با ذکر این نکته که  سبک اورسن اسکات کاد متفاوت است. اما برای من راما – آرتور سی کلارک را زنده کرد و حتی داستانی که مدتها پیش خوانده بودم و الان اسمش در خاطرم نیست ( داستانی که در آن شهری را زیر سطح یک سیاره کشف می کنند که دیرزمانی بوده است که نابود شده اما با هولوگرام‌های تصویری خاطراتی برای آیندگان بجا گذاشته‌اند) .

از پشت کتاب :

«پس از دوبار حمله‌ي بيگانگان به كره‌ي زمين كه نژاد بشر را تا آستانه‌ي انقراض پيش مي‌برد، حكومت جهاني براي تضمين پيروزي نوع بشر در جنگ بعدي و حفظ يكپارچگي سياره دست به گزينش و پرورش نوابغ نظامي مي‌زند و سپس آن‌ها را در نبردهايي شبيه‌سازي شده آموزش مي‌دهد تا هنر جنگ را در ذهن‌هاي نوپا و تشنه‌ي دانايي‌شان نهادينه كند. پس طبيعي است كه نخستين آموزش‌ها جبه‌ي «بازي» داشته باشند…

اندر ـ اندر ـ ويگن حتي در ميان نوابغ دستچين شده نيز گل سرسبد و برترِ برترين‌ها است؛ او برنده‌ي همه بازي‌ها و برخلاف خواهر عاطفي‌اش، ولنتاين و برادر دگرآزارش، پيتر داراي تمامي شرايط لازم و كافي براي انجام مأموريت مورد نظر است.

در عين حال او چنان باهوش است كه مي‌داند وقت رو به پايان است. ولي آيا به قدر كافي باهوش است كه زمين را نجات دهد؟ «

درباره کتاب :

جیره کتاب  – قهرمان‌هايي كه دل آدم برايشان مي‌سوزد (درباره‌ي «بازي اندر»)

Ender’s Game  – wiki pedia

Orson Scott Card bibliography

  1. آوریل 2, 2013 در 9:33 ب.ظ.

    مرسی از اینکه کتاب رو معرفی کردین. انشالله میخونمش

  2. دسامبر 19, 2013 در 9:19 ق.ظ.

    من فیلمش (البته بخش اولش) رو دیدم و بنظرم بالاتر از متوسط بود… پیروز باشید همیشه

  3. دسامبر 19, 2013 در 6:32 ب.ظ.

    می‌دونستم که فیلمش بزودی میاد ولی نمی دونستم که کتابش هم هست و ترجمه شده. خیلی ممنون بابت معرفی، دلم برای خوندن یه کتاب علمی تخیلی جدید لک زده.

    • دسامبر 19, 2013 در 9:00 ب.ظ.

      خواهش می‌کنم 🙂 اگر تونستید کتابش رو قبل از دیدن فیلمش بخونید. از کتابهایی که ارزش خونده شدن و بال و پر گرفتن با قوه تخیل خود آدم رو داره قبل از اینکه فیلم بیاد یه سری تصویر رو برامون موندگار کنه.

      • دسامبر 19, 2013 در 9:36 ب.ظ.

        حتما همینطوره، به‌خصوص که به فیلمش همینطوری هم امید چندانی ندارم و ترجیح میدم اول کتابش رو بخونم و خودم همه تصاویرش رو توی ذهنم مجسم کنم.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

