خانه > شخصی > کتاب‌ها و فیلم‌ها

کتاب‌ها و فیلم‌ها

ژانویه 12, 2014 بیان دیدگاه Go to comments

بیشتر از اینکه کتاب بخوانم فیلم می بینم، اما همچنان کتاب را بیشتر دوست دارم. نصف یا حتی یک سوم زمانی که برای خواندن کتابهای چند جلدی صرف می کنم کافی است تا فصل های مختلف یک سریال را تمام کنم. با این حال لذتی که از خواندن کتاب های مختلف می برم را در کمتر فیلم یا سریالی تجربه کردم.

وقتی کتاب می خوانم احساس می‌کنم بنوعی با نویسنده در نوشتن اثر شریک هستم. درسته که نویسنده زحمت تهیه متن را کشیده است اما این من هستم که تصویر سازیش می‌کنم. جاهای خیلی خشن را برای خودم تلطیف کرده و همیشه به تخیلم اجازه می‌دهم قسمت‌های لذت بخش کتاب را برایم دستکاری کند ، پر و بالش بدهد و به جایی ببرد که می خواهد.

فیلم این شراکت را از آدم می گیرد. باید تصویری را ببلعی که کارگردان دوست داشته نه خودت. گاهی خشن‌تر از آن چیزی است که سلیقه تو می پسندد و گاهی لطیف‌تر . کمتر پیش می‌آید همان چیزی باشد که برای خودت تخیل می‌کنی. شاید یکی از دلایل کم بودن آدمهایی که فیلم های اقتباسی را دوست دارند، همین است. این فیلم ها تصویر ذهنی‌ آدم از کتاب را دستکاری می کنند. نقاط قوتی که دوست داری را به نقاط ضعف تبدیل کرده و آن بخشهایی را که دلت می خواسته حذف شوند ، پررنگ می کنند.

فیلم و سریال ها خوب هستند اما هرگز و هرگز برای با کتاب برابری نمی کنند. 

دسته‌ها:شخصی
  1. ژانویه 12, 2014 در 2:04 ق.ظ.

    دقیقا با تو موافقم مریم عزیز.. به نظر من هم همین نکته کتاب رو جذاب تر و فضای تخیلی که خوندن کتاب اجازه ی داشتنش رو بهت می ده، قصه رو خوندنی تر و باور کردنی تر می کنه. کارگردان فیلم اون چیزی که خودش باور داره رو به آدم القا می کنه و این همیشه جالب نیست….

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

