خانه > فرهنگی > من هنوز آلیس هستم

من هنوز آلیس هستم

51VRVym1+ZL._SY344_BO1,204,203,200_

یک سال آخر عمر پدر من در آلزایمر گذشت . حال و احوالات و بالا و پایین‌های زیادی را تجربه کرد اما برای من بارزترین نشانه اش این بود که من را به اسم کوچکترین عمه‌ام صدا می‌کرد و تقریبا اکثر اوقات یادش نمی ‌آمد که دختری دارد.این قسمت از آلزایمر معمولا نصیب کوچکترین فرزند می‌شود و برادران من هردو در خاطر پدرم بخوبی مانده بودند. شده بود اوقاتی که پدرم من را در خانه میدید و مردد می ماند که من دزد هستم یا مهمان؟ اکثرا از ذات مهمان‌نوازش من را مهمان فرض می‌کرد و می‌پرسید ذخترخانم، خانم من را ندیدی؟ یا پسرهای من کجا هستند ؟ و منهم ترجیح می‌دادم مثل یک مهمان مودب راهنماییش کنم ، مادرم را صدا کنم و آرامشش را بهم نزنم. الان که کتاب «من هنوز آلیس هستم» را می خوانم کمی شک کردم که آیا باید اصرار می‌کردم من دخترش هستم و سعی می‌کردم من را بشناسد یا کار درستی کردم و آرامشش را برایش حفظ کردم.‏

تا زمانی که این کتاب را نخوانده بودم کمتر به این فکر می‌کردم که آلزایمر می تواند خیلی خوردکننده‌تر از چیزی باشد که ما تصور می‌کنیم بخصوص در مراحلی که هنوز فرد خودش را می شناسد اما دائم چیزهای زیادی را فراموش می‌کند.‏

این روزها دائم خاطرات عصبانیت‌ها و سرگشتگیهای پدرم را یادم می‌آید و آرزو می‌کنم ای کاش آن زمان در مورد آلزایمر بیشتر می‌دانستم . روزهایی بود که بسادگی دنبال درهای مختلف خانه می‌گشت تا در موردنظرش را پیدا کند. من با آرامش راهنماییش می کردم اما درک نمی کردم چقدر این موضوع که نمی‌تواند یک در ساده را در خانه خودش پیدا کند برای پدر من که زمانی برای خودش کسی بوده و همیشه به قدرت فکرش افتخار می کرد ، اعصاب خورد کن بوده است.‏

کتاب :من هنوز آلیس هستم» را به نظرم باید خواند . نویسنده کتاب پرفسور نورولوژی است و بنابراین می‌شود تا حد زیادی به کتاب به چشم حقیقت نگاه کرد. باید خودمان مراقب خودمان باشیم و نشانه های آلزایمر را جدی بگیریم ، من حتی قبل از خواندن این کتاب نمی دانستم که گونه‌ای از آلزایمر هست که از سنین خیلی پایینتر از شصت شروع میشود. باید این کتاب را بخوانیم و بدانیم که آدمهای اطرافمان اگر آلزایمر دارند، از این موضوع در رنج هستند.‌‏

download

من هنوز فیلمی که از روی این کتاب ساخته شده را ندیده‌ام. اما به نظرم هرچقدر هم خوب ساخته شده باشد بعیده بتواند همه جزئیاتی که در کتاب وجود دارد منتقل کند.‏ هرچند شاید چون تصویری است تاثیر بیشتری داشته باشد.‏

دسته‌ها:فرهنگی برچسب‌ها: ,
  1. مارس 26, 2015 در 11:59 ب.ظ.

    احتمالا وقتی فیلم رو ببینی تو ذوقت بخوره چون همیشه وقتی از روی یه کتاب؛ یه فیلم درست میکنن حسابی دستکاریش میکنن که تا جای ممکن بیشتر فروش کنه و اگه خیلی رو کتاب و داستانی که توی کتاب خوندی حساس باشی احتمالا حرصت بگیره!!!

    پینوشت: فکر میکنم من خیلی زود الزایمر میگیرم؛ شماره موبایلِ بهترن دوستمم خاطرم نمیمونه؛ وای نه نه؛ نمیخوام الزایمر بگیرم!!!

    • آوریل 17, 2015 در 4:54 ب.ظ.

      درست میگی من کمتر فیلمی رو بعد از خوندن کتابش دوست داشتم، و در کل فکر کردن به شماره و اینها که تو نسل ما یه چیز بدیهیه از بس که به موبایل و استفاده از ابزار تکنولوژیک عادت کردیم

    • احسان شریعتی
      ژوئن 8, 2015 در 11:30 ق.ظ.

      حرف شما کاملا درسته فقط چند تا استثنا وجود دارد؛ یکی دایی جان ناپلئون که سریالش از کتابش بدتر نبود؛ یکی هم میگن بر باد رفته بد از کار در نیومده

      • ژوئن 8, 2015 در 6:24 ب.ظ.

        متاسفانه هردو مثالی که زدی رو من فقط نسخه فیلم و سریال رو دیدم و کتابشون رو نخوندم و هردو رو هم دوست داشتم. حالا نمی دونم کتابشون چطور بود.

  2. آوریل 16, 2015 در 7:01 ب.ظ.

    هر نقصی که برای آدم پیش میاد دردناکه، اینو آدم زمانی درک می کنه که نقص به وجود بیاد. قبلش شاید هرگز قابل درک نباشه برای آدم…… به قول تو همین کار ساده ی پیدا کردن دری که منظور نظرته……. ممنونم عزیزم از معرفی خوبت.

    • آوریل 17, 2015 در 11:49 ق.ظ.

      کار ساده ی پیدا کردن شماره! :p

    • آوریل 17, 2015 در 4:55 ب.ظ.

      ممنونم ترنج بانوی عزیز . همینطوره که میگه.

  3. آوریل 28, 2015 در 12:30 ب.ظ.

    من فیلمش رو دو سه روز پیش دادم. فیلم قشنگ و خیلی متاثر کننده ای بود. به این نتیجه رسیدم که هیچ بیماری ای بدتر از آلزایمر نمی تونه باشه 😦
    به وبلاگ خودم که مدتی سر نمی زنم، به وبلاگ های همسایه وردپرسی هم فراموش می کنم سر بزنم ;( کاش اشتراک ایمیلی هم داشتی …

    • مه 1, 2015 در 7:27 ب.ظ.

      اشتراک ایمیلی رو هم اضافه کردم 🙂 ممنون از اینکه پیشنهاد دادی. من خودم هم اگر اشتراک ایمیلی خیلی از وبلاگها نباشه فرصتی نمی کنم برم سر بزنم ببینم نوشته جدید دارند یا نه.

  4. بی نام
    ژانویه 30, 2016 در 7:52 ق.ظ.

    فیلم still Alice ساخته شده. من کتابش رو نخوندم ولی دوستانم همه نظرشون این بود که کتابش بسیار عالی تر از فیلمشه. هر چند که قدرت تصویر رو نمیشه نادیده گرفت.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

