خانه > فرهنگی, اجتماع > چند همسری راهی قانونی برای هوسرانی

چند همسری راهی قانونی برای هوسرانی

این روزها یکی از بحث های رایج ، لایحه چند همسری است . در آیه 3 سوره نسا می خوانیم که” تا چهار همسر جایز می باشد اگر بتوانید عدالت را در بین آنها برقرار کنید” ، حالا قانون گزاران محترم کشور ما این عدالت را منوط به تمکن مالی شخص مورد نظر دانسته اند ، من سوالی داشتم آیا تنها جنبه ازدواج بحث مالی آن است ؟ یعنی هیچ نوع ارتباط عاطفی بین زن و مرد وجود ندارد؟ در آیه 129 سوره نسائ می خوانیم «هر قدر هم بکوشید و بخواهید، نمی توانید بین زنان به عدل و انصاف رفتار کنید (پس از میل به دیگر) پا را از حد فراتر نگذارید، تا همسر (پیشین) خود را بلا تکلیف بگذارید و اگر به صلاح بپردازید و تقوی پیشه کنید (بدانید) که خداوند آموزگاری مهربان است». هرچقدر یک مرد عادل باشد امکان نداره که بتونه دونفر را به یک اندازه دوست داشته باشد ، نه تنها یک مرد اصولا هیچ کس نمی تواند دو نفر را به یک اندازه دوست داشته باشد . و فکر نمی کنم کسی وجود داشته باشد که وقتی یک نفر را بیش از دیگری دوست بدارد بتواند از همه جهات با عدالت با آنها برخورد کند . در این صورت باید گفت که وی انسانی مافوق بشری است که از خود و دلش می گذرد ، که اینهم باز اصل چند همسری را زیر سوال می برد . چون چنین مردی از روی هوا و هوس نرفته زن دوم بگیرد و فقط از روی خیرخواهی بوده است!!! چنین چیزی اگر از روی محالات نباشد یک در 100هزار ممکن و نیاز است ، مگر چند زن بی پناه داریم که نیاز دارند زن دوم، سوم یا چهارم کسی شوند تا از گزند آسیب دور باشند؟ تازه احتمالا این خیرخواهی هم بعد ازمدتی تبدیل به دوست داشتن می شود ، مطمئن باشید . مردان عزیز پیشنهاد دهنده این طرح ، نه خودتان را گول بزنید نه ما را ، شما دلتان برای هیچ زن بی پناهی نسوخته است فقط دنبال راهی اسان و بی دردسر برای هوسهای همیشگیتان هستید .

پ.ن : سوء تفاهم پیش نیاید منظور من این نبود که همه مردان سرزمین من هوسران هستند ، نه روی صحبتم فقط با کسانی بود که موافق این طرح هستند.

پ . ن 2: سوتفام دو پیش آمده منظور من از آوردن آیات قرآن این نبوده که دین اشکال داره ، دقیقا من منظورم این بوده که دین خدا مشکل نداره ماییم که اون رو بد تفسیر می کنیم.

ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Del.icio.us :: Digg :: Stumble :: Furl :: Friendfeed :: Twitthis :: Facebook :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

  1. آگوست 6, 2008 در 8:09 ق.ظ.

    دلم گرفت – متاسفانه بعضي مسئولا كارايي مي كنن كه همه مردا رو هوسران جلوه ميدن!!! شايدم باشن!!! چي بگم- اصلا به منچه 😦

  2. آگوست 6, 2008 در 12:01 ب.ظ.

    :))))))))) نگران نباش مریم خانوم!

    این دوره و زمونه اونایی که مثل همسر شما و الأحقر و سایر بر و بچ سرشونه و زندگیشون! نه با این قانون وضعشون عوض می‌شه نه به فکرش میافتن!

    اونایی هم که قبلا برنامه داشتن ادامه می‌دن! چرا حرص می‌خوری؟ نخور دیگه!

    فکر کردی یهو سیصدهزار مرد ایرانی با شنیدن این خبر آستین همت بالا می‌زنن؟

    تازه‌شم! ممکنه بعضیا باشن دور از جان شما که با همسر دوم گرفتن شوهرانشون مخالفتی نداشته باشن! نمی‌شه؟

  3. آگوست 6, 2008 در 12:58 ب.ظ.

    متاسفانه…

  4. مرتضی
    آگوست 6, 2008 در 6:49 ب.ظ.

    در جواب پ،نون باید بگم که من از اون سیصد هزار نفر هستم تازه چرا کم گفتی سیصد هزار نفر کمه برو بالاتر

  5. آگوست 6, 2008 در 9:41 ب.ظ.

    چند همسری خودش واژه بسیار توهین آمیزی هست، دیگر این ها که قانونمندش می کنند بدتر….

  6. آگوست 7, 2008 در 1:22 ق.ظ.

    کاملا ً با نظرتون موافقم!!!!!

  7. ناصر يارمحمديان
    آگوست 7, 2008 در 6:07 ق.ظ.

    يه سوالي. خدا در قران ميگه در يك دل دو قلب قرار نداديم يعني اينكه بالاخره انسان يه نفر را بيشتر دوست دارد(يعني دوست داشتن درجه دارد) حالا عدالت اين است كه ما به همه زنانمان به يك اندازه توجه كنيم يا اينكه عدالت اقتضا ميكند هر كسي را به ميزان محبت و علاقه اي كه داريم توجه كنيم؟ كداميك به عدالت نزديكتر است ؟ يا اينكه هر دو غير عادلانه است؟
    هنوز من را لينك نكرده ايد؟
    http://negaheazad.wordpress.com

  8. دوشیزه شین
    آگوست 7, 2008 در 8:33 ق.ظ.

    خیلی ها می گویند که همین آیه 129 آیه 4 را نقض کرده.
    یعنی چند همسری ممنوع.
    به نظر من هیچ چیز برای ما زنان مسلمان بدتر از این نیست که دین ما به همسرمان رسما اجازه خیانت می دهد.

  9. آگوست 7, 2008 در 3:05 ب.ظ.

    آقا هرکی قوانین مسخره خودش رو به اسم دین قالب کرد شما فوری از چشم دین نبینید. من خودم هرگز چه توانایی مالی داشته باشم چه نداشته باشم این کار رو نمیکنم. شما خانمها هم با کسی ازدواج کنید که روی اعتقادات خودش تصمیم میگیره نه روی قانون اساسی مسخره و ناقصی مثل قانون مملکت ما.

  10. jawad
    آگوست 10, 2008 در 12:07 ب.ظ.

    سلام رفقا یکم مطالعه کنین و الکی نظر ندین برین تفسیر ببینین اولا ازدواج دوم شرایط داره هرکسی شرایطش رو نداره ثانیا اون عدالتی که اسم برده شده تو
    آیه عدالت در محبت که نیست اون که ناممکنه و خدا ناممکن رو از ما نمیخواد بلکه منظور عدالت در رفتاره مثلا اگه یه روز کامل با یکیشونه باید یه روز کامل هم با یکی دیگه باشه
    در ضمن این چه قانون بشه یا نشه قانون خدا هست منتها از همه قانونها سوء استفاده میشه اینم یکیش
    موفق باشین

  11. محمد
    آگوست 13, 2008 در 10:13 ب.ظ.

    سلام

    این ذهنیت اشتباه جامعه است که برآورده کردن نیاز طبیعی هوسرانی باشه و مرد هم از نظر نیاز جنسی با زن فرق داره این مطلبو غربی های کافر عملا متوجه شدن فقط ما ایرانیا توهم هوسرانی داریم.
    تازه ممکنه با گرفتن زن دوم علاقه مرد به زن اولش بیشتر بشه چون قدرشو بهتر بدونه آیا اینم خیانته؟
    خیانت اینه که بادومی اولی رو فراموش کنه و از حقوقش کم بزاره!
    معنای زهد رو هم با گوشه نشینی و انزوا مساوی دونستیم در حالیکه اینطور نیست زهد به اینه که به دنیا دل نبندی نه اینکه از حلالش استفاده نکنی.
    ما ایرانیا دچار فقر فرهنگی هستیم!!!

  12. ف
    آگوست 14, 2008 در 3:15 ب.ظ.

    در سایتی دیدم زنی به نام طاهره رحیمی دبیرکل جامعه فاطمیون گفته است که «من نظری متفاوت از دیگران دارم.»و به عنوان یک زن ، چندهمسری را می پذیرد و معتقد است ایران کنونی در شرایط اضطرار و مازاد جمعیت زنان آماده به ازدواج قرار دارد که ازدواج مجدد مردان تنها راهکار حل این پدیده است.
    فقط و فقط به حرمت نام مقدس حضرت فاطمه که خدا می داند به نامش بعضی ها چه می کنند امیدوارم همسر این زن سرش 4 هوو بیاورد تا ببینیم هنوز نظر متفاوتی دارد یا نه؟!

  13. نت
    آگوست 14, 2008 در 3:16 ب.ظ.

    ایول همینه موافقم

  14. ناشناس
    آگوست 14, 2008 در 3:20 ب.ظ.

    چرا متن رحیمی را برداشتید شما چه وبلاگداری هستید همه آزادند تا اطلاع رسانی کنند من که وبلاگتون رو دیگه قبول ندارم

  15. آگوست 14, 2008 در 11:11 ب.ظ.

    دین خدا صاحب داره و مفسرینی چون شما رو نیاز نداره!

    مخالف چند همسری هستید؟ میگید هوسرانیه؟ خب بگید چرا میچسبونیدش به دین ؟

    در مورد عدالت بین همسران هم دو آیه در قرآن داریم که ظاهرش متناقضه همونطور که اشاره کردید :

    1. آیه ی 3 سوره ی نساء که می فرماید اگه می تونید عدالت رو برقرار کنید، اجازه دارید تا 4 همسر بگیرید.

    2. آیه ی 129 همون سوره که می فرماید هرگز نمی تونید بین همسرانتون به عدالت رفتار کنید.

    از امام صادق(ع) روایت شده که ایشان منظور خداوند از عدالت، در آیه اول را عدالت در نفقه (خرجی و …) ، ذکر فرموده و منظور از عدالت در آیه دوم را عدالت در محبت (وسائل الشیعة ج21 ص345)

    و در بعضی روایات دیگر نیز عدالت در اموری مثل بیتوته نزد همسر (شب ماندن) نیز به این مطلب (عدالت در نفقه) ملحق شده است.

  16. امیرچ
    آگوست 15, 2008 در 1:03 ب.ظ.

    بله نام خدا.
    سلام.
    می شود خواهش کنم کامنت بنده را حذف نکنید؟ممنون می شوم.
    طبق روایات دینی غیرت زن از کفر است.
    به هرحال بدیهیست که همه ی ما یک روز می میریم.در این شکی دارید؟
    اگر ندارید آیا نمی ترسید به خاطر شبهه گذاری هایی که کردید در جهنم بسوزید؟
    چرا دین هرچه هست را از رهبران دین نمی پرسید؟
    نگویید من و امثال من آن گونه دین را جلوه می دهیم که دوست داریم.
    آنچه من دوست دارم این است که آهنگ های شاد گوش کنم.آن قدر دوست دارم که گاهی واقعا دلم می گیرد و دوست دارم آهنگ شادی باشد تا گوش دهم.چون در بچگی گوش دادم و لذتش را چشیدم و از خیلی ها بیشتر لذت می بردم.چون علاقه ی عمیقی به آن داشتم.و الآن به خاطر دین آن را ترک کردم.پس درست نیست چنین تهمتی به بنده بزنید که آن طور که دوست داریم دین را جلوه می دهیم.
    متاسفانه اکثر مردم آیه ی صریح قرآن را نادیده می گیریند و مفسر اصلی که معصوم است کلامش شنیده نمی شود و به جایش هزار مفسر از دل خویش می گویند و آن ر ابه دین نسبت می دهند.می گویید شرایط دارد؟باشد ولی شرطش هرچه هست معصوم باید گفته باشد نه آن که معصوم بدون آن شرایط با ازدواج مجدد خیلی ها موافقت کند بعد هزار مفسر پیدا شود که هر کدام برای خویش تفسیری بیاورد.
    خدا ظهور امام عصر(عج)را نزدیک فرماید انشاءالله.

  17. امیرچ
    آگوست 19, 2008 در 8:02 ب.ظ.

    به نام خدا.
    سلام.
    ببخشید از سوءتفاهمی که به خاطر ارتباطات پیش آمده بود.و من فکر کردم کامنت بنده را حذف کردید.

  18. علی
    سپتامبر 4, 2008 در 5:05 ق.ظ.

    سلام
    جالبه هیچ کس قانون رو ندیده و واسه خودش نظر میده!
    عزیزه من کجای این قانونی که هستش میگه چندهمسری؟
    اول برو بخون و بعد بیاید نظر بدین و متن بنویسید!!
    اتفاقا با این قانون اومده کمی محدودتر کرده(البته با درست یا نادرست بودنش کار ندارم!!) ، گفته حداقل باید تمکن مالی وجود داشته باشه تا یکی که نمیتونه خرجه یه خونه رو بده نره به خاطره هوس یکی دیگه رو بدبخت کنه.
    یاعلی

  19. ستاره
    سپتامبر 12, 2008 در 12:55 ق.ظ.

    اگر دو زن بخواهند با یک مرد زندگی کنند بنا به دلیلی .این چه ارتباطی به هوسرانی دارد . ممکن است در شرایط خاص زنی به دو همسری رضایت دهد.می خواهد قانونی تصویب بشود یا نه.اگر شما متاهلید و چند همسری برای شما فاجعه است دختری که تا 31 سالگی ازدواج نکرده ادامه تجرد یا همسر فرد نا مناسب شدن فاجعه است.

  20. علی
    سپتامبر 19, 2008 در 12:11 ب.ظ.

    از استدلال شما برای این اثبات این جمله هم می‌شه استفاده کرد:
    ازدواج، راهی قانونی برای هوسرانی!
    در صورتی که درستش این است:
    ازدواج، راهی قانونی برای ارضای غرایز انسانی.
    بهتر است هر چیزی را هوسرانی ننامید. این تفسیر شما از قرآن، و نفی چند همسری که شیعه و سنی و … قبولش دارن و همون طوری که شما اشاره کردین، در قرآن، آیه 3 سوره نسا هم آمده، واقعاً عجیبه و نادرست.

  21. ر ح
    سپتامبر 6, 2009 در 12:27 ق.ظ.

    به نام خدای مهربان
    با عرض سلام خدمت تمامی دوستان
    صبحت ها ، حرف ها ، نظرات شما ، در حد اندازه یک نظر بود . ولی حرف های من ، صبحت از واقعیت زندگی من و خانواده منه . چیزی که برایمان اتفاق افتاده و من سعی میکنم واقعیت های زندگی مون خلاصه مفید بگم تا درس عبرتی بشه برای همه مردها و همه اون کسانی که موافق قانون چند همسری هستن .
    پدر و مادرم 48 سال پیش وقتی با هم ازدواج کردن هیچی نداشتن ، فقیر بودن .همه خانواده و مخصوصا مادرم ، دست به دست هم دادیم کار و تلاش کردیم تا وضع مالی پدرم توپ شد . ما خیلی خوشبخت بودیم … تا اینکه پدرم از 7 سال پیش با یک نقشه حساب شده ، موضوع ازدواج مجدد اش مطرح کرد . با زیرکی مخ مامانم زد . و گفت : میخواهد یکی بیاره که به هر دوشون برسه و کنیز و خدمتکار خونمون بشه . و با این حرف که خدا و قران و اسلام اجازه دادن مرد چند تا زن داشته باشه . پدرم میگفت : پیامبر مون چند زن داشته .به مادرم میگفت اگه مخالفت کنه مسلمان نیست کافر ! با این حرف ها ، همون قول زد . پدرم در سن 65 سالگی رفت با دختر دهاتی 35 ساله ازدواج مجدد کرد . مبنی بر اینکه خدمتکار مون بشه . اون زنه 1 سال خیلی خوب با ما رفتار کرد تا اینکه بچه دار شد و بعدش پاشو کرد تو یه کفش و خونه زندگی برو بیای مستقل برای خودش راه انداخت …. بابام کشید طرف خودش .اون زنه هیچ علاقه ای به بابام نداره فقط عاشق ثروت پول بابام شده .ولی بابام اینهارو نمی فهمه . به خدا نمی دونین چی کشیدیم و چی داریم میکشیم . و اینکه مادر بیچارم چی داره میکشه … میدونین هوس خیلی شیرین … پدرم رو از این رو به اون رو کرده … چشاشو گوشاشو بسته . نمی فهمه چه ظلمی به مادرم و به همه ما داره میکنه …. مادرم هر روز میشینه گریه میکنه .. مثل آدم های دیونه یه ریز حرف میزنه … میسوزه … و من شاهد سوختنش هستم و هیچ کاری هم از دست ام بر نمیاد . آخه مادرم هنوزم پدرم دوست داره به قول خودش به حاجی عادت کرده … خلاصه زندگی مون جهنم … بیچاره شدیم … جون همهمون ام به لب رسیده …. من آدمی بودم که به دین اسلام واقعاٌ اعتقاد داشتم … ولی بعد از این بلاهای که سر خانواده ام اومده باور کنید ، خیلی با خودم درگیرم .. من دیگه نمی تونم دینی رو قبول داشته باشم که زندگی شیرینمون به آتیش کشیده … دوست دارم بگم کافر هستم … ولی از طرفی می بینیم نمی تونم به قران پشت کنم چون 90% قبول دارم .
    خلاصه هم زندگی مون نابود شده و هم اعتقادات من …

  1. سپتامبر 13, 2008 در 11:15 ق.ظ.

بیان دیدگاه